Šport vs. Karnozín

Sval

je veľmi dôležitou súčasťou ľudského organizmu, ktorý sa spolu s kostrou (pasívnou zložkou pohybového aparátu) a vzájomným spojením kostí (cez väzivo, chrupku či kosť) podieľa na vykonávaní pohybu.

Vďaka veľkej rôznorodosti svalov došlo k ich špecializácii pri vykonávaní ich určitej funkcie (priťahovače, oďťahovače, naťahovače, ohýbače,...).

Karnozín pôsobí ako pufor (tlmivý roztok – látka ktorá bráni výkyvom pH), udržuje acidobázickú rovnováhu v priebehu intenzívnej svalovej práce, chráni pred vznikom svalovej únavy. Keďže udržuje pH v rámci normálnych fyziologických hodnôt, podieľa sa tiež na zvyšovaní (resp. udržiavaní) enzymatickej aktivity aj počas dlhých vytrvalostných aktivitách, či silových športoch, kedy so zvyšujúcou dobou záťaže klesá sila a vytrvalosť svalového vlákna. Karnozín tak výrazne zvyšuje odolnosť svalov voči únave, znižuje riziko vzniku športového úrazu a je dôležitým hráčom v procese regenerácie.

Aj svalové vlákno, podobne ako každá bunka ľudského organizmu, je náchylná na poškodenie z vonkajšieho prostredia. Či sa už jedná o:

  • voľno radikálové poškodenie, ktoré vrcholí stavom nazývaným oxidačný stres (kedy je v prevahe tvorba toxických kyslíkových voľných radikálov pred ich neutralizáciou a elimináciou z organizmu)
  • poškodenie cez glykačné reakcie (kedy molekula glukózy atakuje bielkovinové štruktúry s cieľom ich poškodiť a znefunkčniť, dochádza k vzniku pokročilých glykovaných produktov AGE, ktoré v organizme neplnia žiadnu zásadnú, či životne dôležitú funkciu, no svojou prítomnosťou dokážu organizmu riadne „zavariť“)
  • karbonylačné reakcie (ktoré tiež významne poškodzujú molekuly bielkovín a lipidov)

Premium L-Carnosine

Karnozín je silným ochrancom buniek, ktorý ich chráni pred všetkými týmito typmi poškodení číhajúcich aj na svalovú bunku. Vo všeobecnosti platí, že čím je bunka viac poškodená, tým je staršia. Starnutie teda nie je výnimkou ani svalových buniek, skôr pravidlom, ktoré súvisí s vekom, životným štýlom a v neposlednom rade aj správnou výživou.

Z hľadiska správneho fungovania svalu pri fyzických výkonoch je dôležité dostatočné krvné zásobenie svalu aj počas tréningu. Nedostatok kyslíka spôsobuje výrazne zmeny vo funkcií a metabolizme svalovej bunky, podmieňuje akumuláciu laktátu (kyseliny mliečnej) vo svalových bunkách s rýchlym rozvojom svalovej únavy a zníženiu sily kontrakcií svalového vlákna.

Karnozín má výrazné vazodilatačné účinky na cievy, a to aj na cievy zásobujúce sval počas fyzických výkonoch. Keďže počas cvičenia dochádza ku kontrakcií svalom, ktoré spôsobujú vykonanie určitého pohybu, táto kontrakcia sa prirodzene presúva aj na krvné cievy, ktoré sú viac stlačované a tým pádom dopravia menej kyslíka a živín ku svalom. Karnozín ovplyvňuje cievnu elasticitu, znižuje tonus hladkých svalov v stenách ciev, následkom čoho zníži krvný tlak a cievy rozšíria (má podobný účinok ako pri užívaní NO). Dochádza k zvýšenej dodávke kyslíka a živín k svalovým bunkám, redukuje sa aj pravdepodobnosť tvorby laktátu, následkom čoho je sval viac silnejší a menej unavený.

Výživový doplnok KOMPAVA, Premium L-Carnosine 60 kps Cena s DPH 38,00 € Zakúpite tu

Zásoby karnozínu v svaloch

Sval, ako aj samotné svalové vlákno, disponuje obrovskými zásobami karnozínu. Vysoké hodnoty karnozínu boli zistené športovcom, u ktorých prevažoval glykolytcký metabolizmus (metabolizmus závislý na spaľovaní glukózy) ...

Zobraz viac

Typy svalových vlákien

Svalové vlákna, ako dôležitú a nepostrádateľnú súčasť svalov, rozdeľujeme na dva základné typy ...

Zobraz viac